لوازم یدکی خودرو

واردات لوازم یدکی خودرو

واردات لوازم یدکی خودرو از خرید تا ترخیص کالا

با توجه به رشد صنعت خودروسازی در کشورها و افزایش تولید خودروها، نیاز به قطعات خودرو رو به افزایش است و این موضوع بازار واردات قطعات خودرو را بسیار داغ کرده است. در ایران نیز به دنبال رشد جمعیت و افزایش تعداد خودرو، نیاز به قطعات خودرو بیش از پیش احساس می‌شود و این موضوع رونق این بازار را به همراه داشته است.

پس اگر به دنبال یک فرصت سودآور برای تجارت هستید، واردات قطعات خودرو می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. ذکر این نکته ضروری‌ست که واردات این قطعات مستلزم طی کردن مراحل و رعایت قوانین و مقرراتی‌ست. اگر تخصص کافی در این زمینه را ندارید، می‌توانید از شرکت‌های معتبر و فعال در این زمینه کمک بگیرید.

برای واردات قطعات خودرو باید با شرایط و مقررات در کشورهای مبدا و مقصد آشنا شد و تسلطی نسبی بر روی آن‌ها پیدا کرد تا در فرآیند کار به مشکلات قانونی برخورد نکرد. حال در ادامه به مراحل و شرایط این کار می‌پردازیم:

دریافت مجوزهای واردات

در دنیای تجارت واردات هر کالایی مستلزم ارائه مجوزهایی است. بنابراین یکی از مهم‌ترین شرایطی که هنگام واردات قطعات خودرو باید به آن توجه داشت، بررسی مجوزهای مورد نیاز برای واردات و ارائه به سازمان‌های مرتبط است.

به طور مثال برای واردات اجزا و قطعات خاص کیسه ایمنی هوا لازم است مجوز فنی (کمیسیون ماده 1 سازمان توسعه تجارت) و مجوز ارزی (دفتر صنایع خودرو-تخصیص ارز) را دریافت کنید.

پرداخت هزینه های واردات

یکی از دیگر شرایط لازم برای واردات قطعات خودرو، پرداخت هزینه‌های واردات از جمله حقوق و عوارض گمرکی، هزینه بیمه، هزینه حمل و نقل، هزینه ثبت سفارش و دیگر هزینه‌های مربوط به واردات است.

رعایت قوانین و مقررات گمرکی

شناخت قوانین و مقررات گمرکی، سیاست‌های اقتصادی، محدودیت‌ها و امتیازهای تجاری هر کشور یکی از موضوعات مهم دیگری است که هر واردکننده‌ای برای واردات و ترخیص قطعات خودرو باید بشناسد. به طور مثال واردات برخی از قطعات خودرو محدودیت‌هایی دارد یا با توجه به تحریم‌های بین المللی واردات این قطعات از برخی از کشورها ممنوع است.

تهیه و ارائه مدارک لازم

واردات قطعات خودرو مستلزم ارائه اسناد و مدارکی به سازمان‌های مربوطه است. برای واردات این قطعات لازم است مدارکی از قبیل فاکتور، بارنامه، گواهی‌های مورد نیاز، ترخیصیه و غیره را به مراجع مربوطه ارائه دهید.

بررسی شرایط حمل و نقل

به طور کلی برای حمل و نقل بین المللی سه روش حمل هوایی، دریایی و زمینی وجود دارد. هر واردکننده بایستی با توجه به زمان، نوع کالا و بودجه‌ای که دارد، از یکی از این روش‌ها برای حمل بار استفاده کند.

واردات لوازم یدکی خودرو

مراحل واردات قطعات خودرو

برای آن که بتوانید به صورت اصولی قطعات خودرو را به ایران وارد کنید باید مراحلی را طی کنید. انجام صحیح این مراحل ضرر و زیان‌های واردات را به حداقل رسانده و سودآوری بیشتری به همراه خواهد داشت.

در ادامه به صورت مختصر با مراحل واردات قطعات خودرو آشنا می‌شویم. برای شناخت بهتر با این مراحل حتما مقاله واردات را مطالعه کنید.

  1. دریافت کارت بازرگانی
  2. انتخاب قطعات خودرو برای واردات
  3. انتخاب تامین کننده
  4. منبع یابی و اعتبارسنجی تامین‌کننده
  5. ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت
  6. پرداخت ارزی
  7. بیمه بار
  8. حمل و نقل بین المللی
  9. ترخیص قطعات خودرو از گمرک

مدارک مورد نیاز واردات قطعات خودرو

هر واردکننده‌ای باید بداند که در مسیر تجارت بین الملل خود باید اسناد و مدارکی را تهیه کند و به مسئولان گمرک و سایر سازمان‌ها و نهادهای مربوطه ارائه دهد تا همه چیز قانونی پیش رود.

در ادامه به معرفی اصلی‌ترین و مهم‌ترین مدارک واردات قطعات خودرو می‌پردازیم که بعضی از آن‌ها پیش از شروع کار و بعضی دیگر از آن‌ها در مسیر واردات باید تهیه شوند.

  • کارت بازرگانی
  • پیش فاکتور
  • مجوز ثبت سفارش کالا
  • پکینگ لیست
  • بارنامه
  • بیمه بار
  • پروفرما اینویس (فاکتور)
  • قبض انبار
  • برگ سبز گمرکی
  • گواهی مبداء
  • اظهارنامه گمرکی
  • گواهی نامه بازرسی کالا

سود واردات قطعات خودرو

برای واردات قطعات ماشین در صورتی که انتخاب قطعات به درستی صورت گرفته باشد، سودآوری خوبی خواهد داشت. در برخی موارد، به دلیل انتخاب نامناسب قطعات، خرید از تامین کنندگان نامعتبر، حمل و نقل نامناسب، افزایش هزینه‌های واردات و مواردی از این قبیل سودآوری کاهش می‌یابد.

برای بهینه نمودن سود حاصل از واردات قطعات خودرو توصیه می‌کنیم به نکات زیر توجه کنید:

  • پیش از آغاز این پروسه هزینه‌های واردات را با تمام جزئیات بررسی نمایید.
  • به قیمت فروش کالا در بازارهای داخلی توجه کنید.
  • تقاضای بازار برای کالای مورد نظر را بسنجید.
  • مراحل حمل و ترخیص را به یک شرکت مطمئن و معتبر بسپارید.
  • برای پرداخت وجه سفارش از پرداخت‌های بین المللی معتبر مانند اعتبار اسنادی استفاده کنید.
  • پیش از خرید عمده قطعات، اعتبار تامین‌کنندگان را بررسی کنید.

تعرفه واردات قطعات خودرو

هر قطعه‌ خودرویی برای واردات به ایران تعرفه مخصوص به خود را دارد و نمی‌توان کد تعرفه یکسانی را برای تمامی قطعات خودرو در نظر گرفت. به طور مثال با وجود اینکه شمع و سنسور اکسیژن هر دو ماهیت الکترونیکی دارند اما تعرفه گمرکی هر یک متفاوت است. 

به طور کلی تعرفه گمرکی قطعات خودرو در قسمت هفدهم، فصل 87، ردیف 8708 کتاب مقررات صادرات و واردات قرار گرفته است.

در ادامه با تعرفه گمرکی برخی از قطعات خودرو آورده شده است:

  • تعرفه گمرکی کمربندهای ایمنی: 87082110
  • تعرفه گمرکی لنت ترمز های سوار شده برای سواری وانت: 87083011
  • تعرفه گمرکی کمک فنر برای سواری وانت: 87088011
  • تعرفه گمرکی رادیاتورها و قطعات مربوطه: 870891
  • تعرفه گمرکی غربیلک‌های فرمان خودرو سواری و وانت: 87089411
  • تعرفه گمرکی اجزاء و قطعات خاص کیسه ایمنی هوا: 87089510
  • تعرفه گمرکی لوله های فرمان خودرو سواری و وانت: 87089412
  • تعرفه گمرکی جعبه دنده خودکار: 87084015
  • تعرفه گمرکی ترمز کامل سواری و وانت: 87083022
  • تعرفه گمرکی دریچه سقف خودرو (سانروف – مانروف و…): 87082950
  • تعرفه گمرکی کیسه ایمنی هوا: 870895
واردات لوازم یدکی خودرو

آمار واردات قطعات خودرو

طبق آمار گمرک ایران، واردات قطعات خودرو در سه ماه اول سال 1401 رتبه یازدهم را به خود اختصاص داده است. مقایسه این آمار با آمار مشابه در سال 1400 نشان می‌دهد که واردات قطعات خودرو از نظر وزنی رشدی 198 درصدی داشته است. نتایج آمار و بررسی‌ها نشان می‌دهد، که بیشترین قطعات یدکی خودرو وارد شده به ایران از مبدا چین هستند. 

قطعات خودرو از چه کشورهایی وارد می‌شوند؟

واردات قطعات ماشین می‌تواند از کشورهای مختلفی صورت گیرد، ایران به دلیل تحریم‌های اقتصادی و سیاسی امکان مبادلات تجاری با بسیاری از کشورها را نداشته و برای واردات قطعات خودرو با محدودیت‌هایی روبه‌رو است.

کشورهای چین، آلمان، کره جنوبی، ژاپن و امریکا از بهترین تولیدکنندگان قطعات خودرو در جهان شناخته می‌شوند. به علت محدودیت‌های تحریمی کشورمان چین، امارات و ترکیه مقاصد اصلی واردات قطعات اتومبیل برای بازرگانان ایرانی شناخته می‌شوند.

البته در سال‌های اخیر بیشترین سهم واردات قطعات خودرو از چین بوده و بعد از چین، دبی و ترکیه در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. البته امارات به دلیل دسترسی به بازارهای جهانی نقش کشور واسط را در روابط تجاری میان ایران و کشورهای اروپایی ایفا می‌کند.

از آنجا که چین مهم‌ترین شریک تجاری ایران برای واردات این قطعات محسوب می‌شود در ادامه به صورت تخصصی به چگونگی واردات قطعات خودرو از چین می‌پردازیم.

چرا قطعات خودرو را از چین وارد کنیم؟

همانطور که می‌دانید امروزه تعداد خودرو در کشور روند رو به رشدی داشته و این موضوع بازار قطعات یدکی خودرو را بیشتر از گذشته داغ کرده است. 

شاید تصور کنید که کشور چین تنها تولید‌کننده قطعات خودروهای چینی است اما باید بدانید که در این کشور علاوه بر قطعات یدکی خودروهای چینی، قطعات سایر برندهای خودرو حتی خودروهای آلمانی و امریکایی نیر تولید می‌شود. 

علاوه بر این در این کشور محدودیتی در تولید لوازم یدکی خودروهای سنگین و نیمه سنگین وجود نداشته و علاوه بر تولید قطعات خودروهای سواری، انواع قطعات برای خودروهای سنگین، نیمه سنگین و راهسازی تولید می‌شود. 

با توجه به سود بالای واردات قطعات خودرو از چین، افزایش نیاز کشور به قطعات یدکی خودرو و تنوع بالا و قیمت مناسب قطعات یدکی تولید شده در کشور چین باعث شده است تا در این کار سود بالایی وجود داشته باشد.

نکات کلیدی برای واردات قطعات خودرو 

اگر می‌خواهید بدون نگرانی واردات قطعات خودرو از چین داشته باشید و ریسک‌های واردات را به حداقل برسانید لازم است به چند نکته مهم توجه داشته باشید.

یک: قبل از خرید کالا، از تولیدکننده و کیفیت قطعات تولید شده توسط آن توجه داشته باشید. 

دو: پیش از خرید عمده، برای اطمینان بیشتر از تولیدکننده تقاضای ارسال نمونه کالا داشته باشید. 

سه: برای جلوگیری از بروز مشکلات حمل و نقل، حمل بار از چین به ایران را به یک شرکت مطمئن بسپارید. 

چهار: برای به حداقل رساندن مشکلات ترخیص، اطلاعات کاملی از قوانین واردات قطعات خودرو به دست آورید و مراحل ترخیص را به ترخیص کاران مطمئن یا شرکت‌های معتبر ترخیص بسپارید.

واردات لوازم یدکی خودرو توسط شرکت بازرگانی طاتا

شرکت بازرگانی طاتا با سال ها تجربه در امر واردات و صادرات کالا، در زمینه واردات لوازم یدکی انواع خودروهای ایرانی و خارجی فعالیت گسترده ای داشته و بهترین قطعات یدکی خودرو با بالاترین کیفیت را برای شما از کشورهای مختلف وارد می نماید. شما نیز اگر در زمینه فروش لوازم یدکی خودرو فعالیت دارید، می توانید واردات کالاهای مدنظر خود را به شرکت بازرگانی طاتا واگذار نموده و لذت یک تجارت آسان و پرسود را با تیم مجرب ما تجربه نمایید.