واردات از امارات

واردات از امارات

واردات از امارات به صورت صفر تا صد توسط شرکت بازرگانی طاتا

واردات از امارات (چالش ها و فرصت ها)

بی شک شرایط جغرافیایی ایران را نباید فراموش کنید. امارات کشوری در جنوب خلیج فارس، با دسترسی به راه‌های آبی است که از قطب‌های بازرگانی جهان محسوب می‌شود. بیش از ۸۰ درصد جمعیت دبی را افراد غیربومی تشکیل می‌دهند که غالباً نیز به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند و ارتباط با فروشندگان آن‌ها آسان است. همچنین بسیاری از شرکت‌های اروپایی در دبی مستقرند و بیشترین واردات به دبی توسط شرکت‌های اروپایی انجام می‌شود که شامل تجهیزات تولید برق، تجهیزات حمل و نقل، واردات ماشین آلات تجاری و کالاهای خانگی است. در نهایت بسیاری از این کالاهای باکیفیت از دبی وارد ایران می‌شوند.

دبی یکی از مهم‌ترین شهرهای امارات متحده عربی است که دارای ۲۷ منطقه آزاد تجاری می‌باشد که امکان تجارت آسان را برای بازرگانان فراهم می‌کند. مهم‌ترین این مناطق برای واردات کالا شامل واردات از بندر جبل علی، واردات از بندر رشید، حمریه و … است. بندر جبل علی واقع در دبی، نزدیک‌ترین گزینه به بندرهای جنوبی ایران است و در واقع کوتاه‌ترین راه برای انتقال کالا به ایران را برای تجار فراهم می‌کند.

ترخیص کالا از دبی مزیت دیگری نیز دارد، و آن هم این است که اماراتی‌ها از تجهیزات و امکانات روز دنیا بهره‌مند هستند. به همین سبب ترخیص در امارات گزینه مناسبی برای تجار به حساب می‌آید.

چگونگی واردات کالا از دبی

اصلی ترین صادرات کشور امارات، سوخت های فسیلی و نفت خام است همچنین خودرو، ماشین آلات و دستگاه های برقی را نیز به عنوان کالاهای واسطه صادر می کنند.

از اصلی ترین واردات کشور امارات می توان به سنگ های گران بها، خودرو، ماشین آلات صنعتی و قطعات یدکی آن، آهن، فولاد و مواد پلاستیکی اشاره کرد.

ایران کالاهای بسیاری را از دبی وارد می‌کند که بالاترین درصد در بین این کالاها به واردات خودرو تعلق دارد. می‌توان گفت که کشور امارات، دومین شریک تجاری ایران محسوب می‌شود و سالانه کالاهای متنوعی از این کشور وارد ایران می‌گردد. آمار نشان می‌دهند که در سال گذشته، 3640 گروه کالایی از امارت وارد ایران شده است که بیشترین حجم این واردات مربوطه به واردات خودرو و وسایل نقلیه موتوری بوده است.

واردات از امارات

مراحل واردات کالا از دبی به ایران

واردات از دبی شامل 7 مرحله است:

1- تعیین نمودن کالا

در مرحله اول، شما باید کالایی که می‌خواهید از دبی وارد ایران کنید را انتخاب نموده و سپس در مورد قوانین و مقرراتی که برای واردات کالای مورد نظر وجود دارد مطالعه نمایید. سپس باید بازار کالای مورد نظر را در ایران بررسی کرده و میزان تقاضا و همچنین رقبای خود در این زمینه را بشناسید. همچنین باید از قیمت کالای انتخابی خود در دبی و در ایران مطلع باشید.

2- یافتن تأمین کننده

پس از اینکه کالای خود را انتخاب کرده و در مورد آن تحقیقات لازم را انجام دادید، باید تأمین کننده‌های کالا را در دبی پیدا کنید. برای این کار دو راه پیش رو دارید: یکی سفر به دبی و پیدا کردن تأمین کنندگان به صورت حضوری و دومی از طریق جستجو در اینترنت. راه دوم ممکن است کمی ریسکی بوده و اعتماد کردن به صورت غیر حضوری را دشوار کند. همچنین از آن جایی که کشور چین به دبی صادرات زیادی دارد، باید دقت کنید که کیفیت کالایی که قصد خریداری آن را دارید مرغوب و مناسب باشد.

3- مذاکره با تأمین کننده

در این مرحله و پس از پیدا کردن تأمین کنندگان، شما می‌توانید یا به صورت حضوری و یا به صورت مکاتبه‌ای، از آن‌ها درخواست لیست قیمت کنید. پس از اینکه پیش فاکتور را دریافت کردید، می‌توانید در مورد قیمت کالا در دبی، روش حمل و نحوه پرداخت با فروشنده وارد مذاکره شوید تا به یک توافق دو طرفه برسید.

واردات از امارات

4- ثبت سفارش کالا و اخذ مجوز

پس از اینکه با تأمین کننده به توافق رسیدید، باید کالای خود را در سامانه وزارت صنعت و معدن و تجارت ثبت کنید. برای ثبت سفارش کالا، به پیش فاکتور احتیاج دارید که در این سامانه بارگذاری کنید. توجه داشته باشید که امکان ثبت سفارش کالاهای ممنوعه وجود ندارد. پس از اینکه کالای خود را ثبت کردید، باید مجوزهای موردنیاز را از سازمان‌های دولتی مربوطه اخذ نمایید. لازم به ذکر است که این مجوزها بسته به نوع و گروه کالای مورد نظر متغیر است و شما باید قبل از کارگو دبی، از مجوزهای لازم برای کالای موردنظر خود اطلاع داشته باشید. پس از دریافت مجوزهای لازم، ثبت سفارش شما تأیید می‌شود و شما می‌توانید به بانک مورد نظر خود درخواست تخصیص ارز بدهید و در لیست انتظار قرار بگیرید.

5- تخصیص ارز، حواله و خرید کالا

در این مرحله دولت یکی از ارزهای دولتی، نیمایی، آزاد و ارز از محل صادرات را به کالای شما تخصیص می‌دهد که می‌توانید از طریق یکی از صرافی‌های رسمی و یا بانکی ارز تخصیص گرفته شده را برای تأمین کننده حواله بزنید و کالای خود را خریداری کنید.

6- حمل و بیمه کالا

در این مرحله شما می‌توانید کالای خود را با یکی از روش‌های حمل هوایی، دریای و زمینی به کشور ایران حمل کنید. توجه داشته باشید که قبل از حرکت کالا، آن را بیمه کنید زیرا برای ترخیص آن در گمرک باید بیمه نامه کالا را تحویل دهید. زمانی که بار شما به یکی از گمرکات ایران رسید می‌توانید پروسه ترخیص کالای خود را آغاز کنید.

7- ترخیص کالا در دبی

برای ترخیص کالا از گمرک در دبی ابتدا باید از قوانین گمرکی کالای مورد نظر خود آگاه باشید. برای ترخیص به مدارکی چون فاکتور، پکینگ لیست، بیمه نام، بارنامه، گواهی مبدأ و دیگر اسناد حمل نیاز است و پس از صدور قبض انبار، اظهارنامه گمرکی را دریافت می‌کنید، سپس پروسه بازرسی توسط کارشناسان گمرک آغاز می‌شود. پس از انجام تمامی امور گمرکی، شما موظف به پرداخت مالیات و عوارض گمرک هستید که مقدار آن بسته به نوع کالا، تعداد و تعرفه کالا متغیر است.

پس از پرداخت عوارض گمرکی کالای شما آماده خروج از درب گمرک می‌شود و می‌توانید بار را به مقصد نهایی و یا انبار خود حمل کنید. از آن جایی که امر ترخیص کالا از گمرک ایران مقداری پیچیده بوده و نیاز به تخصص و دانش دارد، پیشنهاد می‌کنیم امور ترخیص کالا در دبی را به یکی از شرکت‌های بازرگانی خبره و با تجربه در این زمینه مانند شرکت بازرگانی طاتا بسپارید تا با خیال راحت کالای خود را از گمرک خارج کنید.

واردات از امارات

مزایای واردات از دبی

علاوه بر مواردی که ذکر شد، واردات از دبی سود فراوان به همراه دارد و مقرون به صرفه نیز هست. دانستن این نکات باعث می‌شود دبی یکی از مقصدهای اصلی برای واردکنندگان ایرانی باشد و ندانستن آن هم منجر به از دست رفتن فرصتی بسیار عالی برای خرید و واردات و کسب سود است. در ادامه به مزایای واردات از دبی می‌پردازیم:

  • هزینه مناسب واردات از دبی به ایران
  • واردات کالاهای باکیفیت از دبی به ایران
  • واردات از نقاط مختلف دنیا به واسطه دبی
  • امکان مرجوع کردن کالا
  • هزینه پایین ترخیص کالا از دبی و در دبی

هر یک از مزایای ذکر شده مورد توجه واردکنندگان ایرانی قرار گرفته است؛ زیرا کمتر مبدأ خرید و واردات کالایی وجود دارد که هم امکان خرید انواع کالاهای باکیفیت و متنوع را فراهم کند و هم هزینه مناسب واردات و حمل کالا. در ادامه هر یک از این مزایا را توضیح خواهیم داد.

واردات از دبی کم هزینه و مقرون به صرفه است

واردات از امارات به علت مجاورت با ایران، نسبت به واردات از سایر نقاط، کم‌هزینه‌تر است. واردات از دبی و حمل و نقل کالا به ایران و انجام روند ترخیص با هزینه کم و سرعت بالاتری انجام می‌گیرد.

خرید کالاهای باکیفیت و متنوع اروپایی از دبی

در حال حاضر امکان خرید و واردات بسیاری از کالاهای باکیفیت به کشور، به علت وجود تحریم‌ها وجود ندارد. واردات از دبی این روند را تسهیل کرده است. درواقع تجار ایرانی با خرید انواع کالاهای باکیفیت اروپایی از بازارهای دبی می‌توانند اقدام به واردات کالا کنند. از کالاهای محبوب وارداتی از دبی می‌توان به واردات قطعات خودرو از دبی، قطعات الکترونیک و… اشاره کرد. همچنین ورود انواع کالاها از تمام نقاط دنیا به امارات بازار دبی را به بازاری پر از اجناس، مواد اولیه و… برای خرید تجار تبدیل کرده است.

واردات از اقصی دنیا به واسطه دبی

نکته دیگر از مزایای واردات از امارات نقش واسطه‌ای دبی برای تجار ایرانی است. بدین صورت که بازرگانان می‌توانند محصولات موردنظر خود را سفارش و سپس خریداری کنند و مقصد دریافت کالا را معرفی کنند و پس از ورود محموله وارداتی به دبی برای ارسال آن به ایران اقدام کنند.

امکان مرجوع کردن کالا

یکی از موارد مهم برای تجار ایرانی امکان مرجوع کردن کالا است. در برخی موارد ممکن است شما از کیفیت کالا خریداری شده راضی نباشید یا کالا دچار نقص باشد. یکی از مزایای واردات از دبی که شرکت راهکار تجارت پایا نیز خدمات آن را ارائه می‌دهد مرجوع کردن کالا در صورت عدم رضایت خریدار به فروشنده است.

هزینه پایین واردات از دبی

طی کردن روند واردات از اقصی نقاط دنیا ملزم به طی‌کردن تشریفات امور گمرکی و پرداخت حقوق گمرکی است؛ واردات از دبی نیز از این امر مستثنی نیست. در سال‌های اخیر اما سیاست‌های تجاری وضع شده در دبی اهمیت واردات و ترخیص کالا از دبی به ایران را دو چندان کرده است. این سیاست‌ها واردات و ترخیص کالا از دبی را نسبت به سایر کشورها راحت‌تر و از نظر اقتصادی به صرفه کرده است. لازم به ذکر است انجام مراحل واردات و ترخیص کالا از دبی طبق قوانین بین‌المللی و قوانین داخلی هر دو کشور انجام می‌شود اما روند واردات همان‌طور که گفته شد کم‌هزینه‌تر است.

واردات از امارات

اهمیت قوانین واردات از دبی

به منظور واردات کالا از دبی باید قبل از هر اقدامی تمامی قوانین و مقررات واردات از دوبی را مطالعه کرده و از جزئیات کار آگاه باشید. به طور مثال واردات برخی از کالاها مانند مشروبات الکلی به کشور ایران ممنوع می‌باشد و برای انواع کالاها، قوانین در جزئیات می‌تواند متفاوت باشد؛ لذا بهتر است از قوانین واردات کالای موردنظر خود اطلاعات کافی و به روز داشته باشید.

تعرفه واردات از دبی

تعرفه واردات از دبی به ایران به نوع و گروه کالایی محصول وارداتی بستگی دارد. هر کالایی بر اساس اولویت کالایی و دسته بندی آن تعرفه متفاوتی دارد؛ بنابراین شما قبل از اقدام به واردات از دبی به ایران، باید از تعرفه واردات کالای مورد نظر خود اطلاع داشته باشید تا بتوانید تمام هزینه‌های تمام شده خود و نهایتاً سودی که به دست می‌آورید را محاسبه کنید تا دچار ضرر و زیان مالی نشوید.

بهترین کالاها برای واردات از دبی

همان طور که گفته شد کالاهای متنوعی از کشور دبی به ایران وارد می‌شود که در زیر لیست بهترین کالا برای واردات از دبی آورده شده است:

  • موبایل و لپ تاپ و لوازم جانبی آن‌ها

  • لوازم آرایشی و بهداشتی

  • پارچه و انواع پوشاک

  • انواع کفش

  • دوربین‌های دیجیتالی

  • خودرو و دیگر وسایل نقلیه موتوری

  • آهن و فولاد

  • ذرت دامی

  • شکر

  • دوربین‌های دیجیتال

واردات طلا از دبی

بعضی ها دبی را شهر طلا نامیده اند. شهری که سالهاست در میان تاجران طلا، یکی از مقاصد مهم برای خرید طلا به شمار میرود. به دلیل وضعیت اقتصادی مناسب مردم شهر دبی و همچنین توریستی بودن آن، بازار طلا در این شهر رونق فراوانی دارد. همین موضوع باعث شده است فروشندگان پرتعدادی در این شهر به کار فروش طلا مشغول باشند و تنوع بالایی را در بازار طلای این شهر شاهد باشیم.

همچنین، قوانین دبی، صادرات طلا از دبی به سایر کشورها را بسیار تسهیل نموده است. به طوری که صادرات طلا، دومین تجارت سودآور صادراتی پس از صادرات نفت در این شهر به شمار میرود. این مسئله و در کنار آن، نزدیکی دبی به ایران و پایین بودن هزینه های حمل و نقل، سبب شده تا سود واردات طلا از دبی برای واردکنندگان طلا به میزان قابل توجهی بالا باشد. با توجه به مصوبه 9 بهمن 1401، شرایط واردات طلا در ایران تا حد زیادی تسهیل شده است و این موضوع، فرصت بسیار مناسبی برای واردکنندگان طلا میباشد.

واردات طلا از دبی، از منظر اقتصادی نیز برای اقتصاد کشورمان مفید است. دلیل این موضوع، افزایش ذخیره ارزی کشور در اثر واردات طلا میباشد. به همین دلیل، قوانین واردات طلا اصولا بسیار ساده و بدون تشریفات فراوان هستند. واردات طلای خام، مانند شمش طلا، فقط و فقط نیاز به اخذ مجوزهای گمرکی و مجوز بانک مرکزی دارد و واردکنندگان طلا از سایر هزینه های واردات معاف هستند.

برای واردات طلا از دبی، دو روش مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد. در روش مستقیم، شما میتوانید مستقیما به شهر دبی سفر کرده و به مقدار مورد نیاز خود، اقدام به خریداری طلا کنید. در این روش، تمامی پیگیری های لازم از جمله بسته بندی کالا و اخذ مجوزهای مورد نیاز از گمرک، به عهده شخص شماست.

در روش دوم واردات طلا از دبی، میتوانید از طریق شرکت های معتبر تجاری و واردکننده مانند شرکت بازرگانی طاتا، اقدام به واردات طلا کنید. در این روش، شما حتی نیازی به سفر به شهر دبی ندارید و تمامی مراحل، از خریداری طلا گرفته تا بسته بندی و ارسال محموله ها و همچنین اخذ مجوزهای لازم، توسط شرکت بازرگانی طاتا انجام خواهد شد.

واردات از امارات

هزینه‌های واردات از دبی چقدر است؟

باید این را بدانید که هزینه‌های واردات از دبی تنها به هزینه جهت خرید کالا محدود نمی‌شود؛ هزینه‌های بسیار زیادی دیگری در پروسه واردات کالا از دبی وجود دارد که همه این هزینه‌ها را باید در محاسبه هزینه‌های تمام شده خود در نظر بگیرید. در زیر برخی از هزینه‌های واردات کالا از دبی ذکر شده است:

  • هزینه خرید کالا

  • هزینه‌های بارگیری و حمل

  • هزینه بیمه کالا

  • هزینه اخذ مجوزهای مربوطه

  • هزینه ثبت سفارش

  • هزینه‌های ترخیص و امور اداری و تشریفاتی گمرک ایران

  • هزینه مالیات و عوارض گمرکی

  • هزینه حمل کالا از گمرک ایران تا مقصد نهایی

واردات چمدانی از دبی

واردات چمدانی به معنای واردات مقدار کمی کالا تحت عنوان بر مسافری به کشور است. یعنی از همان مقدار باری را که در یک سفر هوای می توانید با خود حمل کنید، استفاده کرده و اقدام به واردات به داخل کشور نمایید. واردات چمدانی از دبی روشی مناسب برای واردات با سرمایه کم است و برای بازرگانان نوپا، گزینه خوبی محسوب می شود. واردات چمدانی از منظر حقوقی نیز مشکل خاصی ندارد و شما می توانید بار مجار خود را بدون پرداخت عوارض گمرکی از طریق بار مسافری به کشور وارد نمایید. اگر بیش از سهمیه خود اقدام به واردات چمدانی از دبی کنید، باید هزینه اضافه بار هواپیما را نیز بپردازید.

واردات قاچاق از دبی

واردات قاچاق از دبی کاملا ممنوع است و قاچاق کنندگان با ضبط کالا و مجازات های دیگری نیز رو به رو خواهند شد. بدیهی است که به هیچ عنوان قاچاق کالا را نباید انجام داد. واردات قاچاق از دبی به 5 روش مختلفی انجام می شود:

  1. واردات ته لنجی: در هر سال می توان تا سقف 6 بار و هر بار 1500 دلار کالا را بدون عوارض گمرکی به کشور وارد کرد؛ به شرطی که کالا از بندر خارج نشود. قاچاقچیان کالا را به کشور وارد کرده و به کمک باربران و با حق الزحمه اندک از بندر خارج می کنند.

  2. واردات کانتینری: چون نمی توان همه کانتینر ها را با اشعه ایکس بررسی کرد، قاچاقچیان کالای قاچاق را در کانتینر ها جاساز کرده و با اظهارنامه های جعلی، مانع تشخیص وجود این کالاها می شوند.

  3. کم اظهاری: مشابه همان روش کانتینری است و بر پایه اظهار کردن کالا کمتر از میزان واقعی انجام می شود.

  4. مناطق آزاد: شهرهایی مانند قشم، کیش، بندرانزلی و… منطقه آزاد محسوب می شوند و پس از ورود کالا به این مناطق، به روش های مختلف به سایر نقاط کشور برده می شود.

  5. ترانزیت: برخی کالاها از طریق ترانزیت وارد کشور شده تا به یک کشور ثالث انتقال یابند. قاچاقچیان کالاها را در این حالت به صورت مخفیانه از ترانزیت خارج کرده و وارد کشور می کنند.

نکاتی که در زمان واردات از امارات باید رعایت کنیم

کشور امارات به دلیل اینکه از اقتصاد قدرتمندی برخوردار است، برندهای زیاد و مطرحی در این کشور نمایندگی دارند. از این رو محصولات غیر اورجینال زیادی نیز از کشور چین وارد امارات می شود، به همین دلیل تاجران ایرانی باید در هنگام خرید به اصالت کالا دقت کنند تا یک محصول فیک را به عنوان محصول اورجینال خریداری نکنند.

بازرگانان ایرانی برای نخریدن کالای تقلبی می توانند به نمایندگی های رسمی برندهای خارجی در کشور امارات مراجعه کنند و یا به اتاق بازرگانی کشور امارات متحده عربی رفته و لیست فروشگاه مجاز برای خرید محصول را دریافت کنند البته امکان دارد که بعضی از بازرگانانی که اتاق بازرگانی امارات معرفی می کند افراد خوبی برای تجارت نباشند.

واردات از امارات

واردات از کشور امارات به دلیل نزدیک بودن این کشور به ایران بسیار کم هزینه است زیرا تاجران ایرانی میتوانند با سرعت و هزینه ی کمتری کالای خود را وارد ایران می کنند و این امر باعث می شود تاجران ایرانی به واردات کالا از کشور امارات بپردازند.

یکی دیگر از مزایای واردات از کشور امارات این است که می توان برخی از کالاهای کشورهایی را به مقصد امارات سفارش داد که در حال حاضر ایران را مورد تحریم قرار داده اند به گونه ای که شرکت ایرانی، مبدا محصولات خود را به فروشنده کشور امارات معرفی می کند و پس از دریافت محموله در امارات، کالاها به ایران صادر می شوند.

واردات از امارات توسط شرکت بازرگانی طاتا

شرکت بازرگانی طاتا، یکی از معتبرترین شرکت هایی است که در زمینه واردات از امارات نیز فعالیت می‌کند. این شرکت با توجه به روابط تجاری قوی خود با امارات، می‌تواند محصولات متنوعی را از این کشور وارد کند.

طاتا در زمینه‌های مختلفی از جمله فلزات، فناوری اطلاعات، خدمات، انرژی، مواد غذایی و مصالح ساختمانی فعالیت می‌کند. این شرکت با استفاده از شبکه گسترده خود، می‌تواند به صورت موثری این محصولات را از امارات وارد کند و به بازارهای مختلف داخلی و بین‌المللی عرضه کند.

واردات از امارات توسط شرکت بازرگانی طاتا، نه تنها به توسعه بازار داخلی کمک می‌کند، بلکه باعث ایجاد فرصت‌های شغلی و افزایش رشد اقتصادی نیز می‌شود. این فعالیت‌ها همچنین می‌توانند به تقویت روابط تجاری بین ایران و امارات کمک کنند. در نهایت، هدف اصلی شرکت طاتا از واردات از امارات، ارائه محصولات و خدمات با کیفیت بالا به مشتریان خود است.